Jumaat, 14 Ogos 2009

SEMINAR KEBANGSAAN PENDIDIKAN KESUSASTERAAN



Pada 10 dan 11 ogos yang lepas, fakulti penulisan ASWARA telah menganjurkan Seminar kebangsaan pendidikan kesusasteraan dengan bertemakan 'Kesusasteraan pemangkin keperkasaan bahasa'. Seminar ini bertujuan untuk meningkatkan lagi rasa sayang dan minat rakyat amnya terhadap kesusasteraan bahasa ibunda dengan menyerapkan sastera dalam pendidikan secara teratur dan mendalam.
Seminar ini juga telah mengundang beberapa tokoh bahasa dan sastera untuk membentangkan kertas kerja serta menjawab pelbagai persoalan yang ditimbulkan oleh para peserta seminar.
antara tokoh kesusasteraan yang hadir membentangkan kertas kerja ialah Prof. Dr. A.Rahman Napiah (Mana Sikana), Prof.Madya Dr.Lim Swee Tin, dan Prof. Rahman Shaari.
melalui seminar ini saya telah menemui banyak perkataan baharu yang boleh membantu saya menghasilkan karya sastera yang bermutu kelak. Antaranya ialah Pawitra yang bermaksud sesuatu yang sangat suci, kolokial iaitu basahan dan banyak lagi. Betullah kata ilmuan bijak pandai ' ilmu ini amatlah luas pengajiannya dan tiada penghujung' .
Di sini juga saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada fakulti penulisan ASWARA dalam usaha memartabatkan sastera kita.
Wassalam...


2 ulasan:

  1. bayusufi,
    Tn Hj Faisal Tehrani kata dia tak nampak muka-muka kita kat seminar.hahaha padahal kita barisan paling depan jadi pelapor hehehe...
    tak apala...

    BalasPadam
  2. yer ker??takperla CitraSakura..janji kita dah laksanakan tugas kita sebaik mungkin.

    BalasPadam