Sabtu, 13 Mac 2010

Mereka jua punya hati dan perasaan...

sedih dan rawan hati ini tatkala aku melihat seorang insan kurang upaya bekerja sedaya upaya untuk mencari sesuap nasi, sedangkan orang di sekelilingnya memandang rendah akan kemampuannya.....
'lembap!! bodoh!!!' itulah perkataan yang aku dengar dan ditujukan buat insan lemah itu. Aku lihat dia cuma mampu menahan hiba dan diam tunduk ke lantai. Ya Allah....airmata ini sudah tidak mampu kutahan lagi, aku cuba untuk melarikan mata dan hatiku dari mengambil peduli hal insan lemah itu. Tapi apakan daya aku tidak mampu mengusir naluri kemanusiaan ini....
Aku sering tertanya kenapa masih ada insan yang tidak mempunyai perikemanusiaan, sedangkan kita sama-sama menumpang hidup di bumi yang sementara ini, cuma mungkin kita lebih bertuah dilahirkan lebih baik dari mereka yang tidak berkemampuan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan